Coverstory
Liever in “Banana Split” dan “Business Class”
Jeff en Sabrina Borrenbergs van BeterBaan: Incasseren, vechten en weer doorgaan!
Ga er maar aan staan: het is je eerste dag als junior intercedent bij BeterBaan, en je krijgt de opdracht om een tuincentrum te bellen en te vragen naar mevrouw Conny Feer…..
Of als je de Efteling terug moet bellen en vragen naar mijnheer H.B. Gijs…….Ja, je moet wel tegen een stootje kunnen als je mee wil draaien in het team van BeterBaan. Maar dat dit prima lukt blijkt wel uit het feit dat het gros van het personeel al jaren bij het bedrijf werkt en sommigen zelfs al 15 jaar.
“We hebben gelukkig maar weinig verloop”, zegt oprichter en eigenaar Jeff Borrenbergs. “En er wordt hier veel gelachen…. We nemen onszelf ook niet al te serieus. We hebben hier niet de illusie om baas te spelen. Hoewel natuurlijk niet zomaar iedereen makkelijk vervangbaar is gaat het vooral om het teamverband. Iedereen wordt op zijn eigen plek gewaardeerd en is belangrijk. Door als team goed samen te werken hebben we een mooie groei kunnen doormaken.
Het allerbelangrijkste zijn de uitzendkrachten. Daar draait het tenslotte allemaal om. Als die er niet meer zijn dan is het einde oefening. Eigenlijk werken de uitzendkrachten niet voor ons maar wij voor de uitzendkrachten. We hebben een platte organisatie; respect dwing je hier af door aan je collega's te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Dat geldt ook voor mij: ze kunnen met alle vragen bij me terecht, Als er onverhoopt een moment komt dat ik mijn mensen niet meer volledig kan ondersteunen dan moet er iemand anders in mijn plaats komen. We willen uitstralen dat wij anders zijn dan alle anderen. In onze branche zie je veel concurrenten die allemaal hetzelfde vertellen in bijvoorbeeld zakelijke televisieprogramma’s. Wij worden daar ook regelmatig gevraagd, maar doen daar nooit aan mee. Wel hebben we een aantal keer meegedaan met programma’s als ‘Banana Split’ en ‘Echte Vrienden’. Dat zijn leuke, herkenbare situaties waarin uitzendkrachten terecht komen en daar mag best over gelachen worden. ‘Onbemiddelbaar’ kennen wij niet. We horen regelmatig van onze uitzendkrachten dat ze hier in een warm bad terecht komen en dat doet deugd. De deur staat hier letterlijk altijd open! Heel vervelend dat we nu de deur dicht moeten houden door de Covid maatregelen. Je kunt hier normaal gewoon binnenlopen, een afspraak maken is niet nodig.
Inzet moet vanuit jezelf komen, de rest daar helpen wij bij.
Onze mensen hebben over het algemeen geen zware HR achtergrond. We hebben collega’s die vroeger in diverse andere sectoren stonden te werken. De nieuwelingen leiden we zelf intern en extern op waarna ze binnen een aantal jaar echt weten waar ze over praten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar vaak wel. Ze hebben hier alle mogelijkheden om door te groeien. Als ze maar nooit uit het oog verliezen dat we met mensen werken, dan komt het wel goed. Verder is alles te leren, en daar steken we graag veel tijd in. Inzet moet vanuit jezelf komen, de rest daar helpen wij bij. Vooral het persoonlijke contact vinden we belangrijk. Daarom hebben we flink geïnvesteerd in bijvoorbeeld videotelefonie: ik wil mijn mensen graag zien, als ik met ze praat. Op die wijze heb je toch het gevoel dat je elke dag een keer binnenloopt in een filiaal. Er is één dag per jaar waarop niemand vrij kan zijn, dat is de laatste werkdag voor Kerst. Dan hebben we een traditioneel Kerstontbijt en maken we gepaard met een gezonde dosis humor de cijfers bekend. Vanzelfsprekend hoort daar een fatsoenlijk kerstpakket bij. Het jaar met gezelligheid afsluiten is het mooiste wat er is.
Inmiddels heeft BeterBaan al ongeveer 10 jaar een Business Room bij de mooiste club van Nederland “PSV”. Voorheen huurde we al wat jaren stoelen van oud voetbalinternational Willy van de Kerkhof. Na dat hij stopte met de businessroom dachten we dat het een mooi alternatief zou zijn voor de lunch en diner afspraken met onze klanten. En dat is een succes gebleken. Inmiddels gebruiken wij al jaren onze businessroom om ongedwongen met een opdrachtgever te praten, en natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje een voetbalwedstrijd bij te wonen.
Klagers en Doeners
Wat we belangrijk vinden is transparantie: Na beëindiging van een uitzending dient er binnen 6 weken een eindafrekening te zijn (vakantiegeld, Vakantiedagen etc.). Het gebeurt nogal eens dat een uitzendkracht bij een concurrent daar zelf achteraan moet. Daar moeten we hier niets van hebben. Bij ons wordt er geen geld vastgehouden. Dat horen we ook terug van de uitzendkrachten: ik word betaald conform de CAO, Uiterlijk vrijdags staat het geld op mijn rekening en na einde uitzending wordt er snel afgewikkeld. Die mond-op-mond reclame is heel belangrijk voor de continuïteit van nieuwe aanwas.
Je hebt klagers en je hebt doeners, daartussen zit niets. Op dit moment heb je veel klagers, voor een gedeelte absoluut verklaarbaar. Je zult maar een café hebben en geen klanten mogen toelaten. Tegelijkertijd: ik loop al zo lang mee dat ik 3 crisissen heb meegemaakt. Het is onmogelijk om elk jaar winst te maken, maar die jaren dat het goed gaat moet je ook investeren in je bedrijf. Al de hulp regelingen vanuit de overheid zijn absoluut noodzakelijk.
Maar van het uitstel van fiscale verplichtingen maken wij geen gebruik, uiteindelijk moet het toch terugbetaald worden. Net voor de Corona crisis begon besloten we om het hele wagenpark te vernieuwen en toen de omvang van de crisis goed en wel duidelijk begon te worden, hadden we een bezorgde autodealer aan de lijn: wat gaan we doen met de auto’s? Afnemen natuurlijk…..wij kopen auto’s, wij leasen ze niet. We bestellen auto’s als we er het budget voor hebben, daarmee beperken we onvoorziene omstandigheden. Bij de eerste Corona golf maakte we natuurlijk mee dat onze klanten plotsklaps hun deuren moesten sluiten en zich daardoor niet konden houden aan de opzegtermijnen en uitwerkperiodes van de uitzendkrachten. In dat geval stuur je die klanten natuurlijk geen rekening en neem je je verlies.
De uitzendkracht: daar draait het om
Kijk, Corona maakt natuurlijk overal slachtoffers. Maar ondanks ‘Corona’ is er werk genoeg, je zult er versteld van staan hoeveel vacatures we per week in moeten vullen. Het is helaas nog steeds zo dat er ook regelmatig mensen zijn die niet willen werken. Deze categorie tekent een uitzendovereenkomst en komt vervolgens tot grote frustratie van ons en onze opdrachtgevers niet opdagen. Het ergste is dat deze mensen de plek innemen van mensen die wel willen werken en maar geen baan kunnen vinden.
Van de andere kant willen de meeste concurrenten zo lang mogelijk een uitzendkracht aan het werk houden. Daar is Juridisch geen speld tussen te krijgen: je kunt ruim 5,5 jaar een uitzendkracht met tijdelijke contracten aan het lijntje houden. Onze missie zien we anders. Het lukt ons vrijwel altijd om een uitzendkracht nog binnen fase A (max 78 weken) aan een vast contract te helpen bij onze opdrachtgevers. Zo blijft het uitzendbureau op een juiste manier rouleren in haar personeelsbestand.
Problemen uit het verleden mogen niet continu een stempel drukken.
Ook wij krijgen natuurlijk te maken met mensen die financieel in zwaar weer zitten. Als ik een goed gesprek heb met potentiële uitzendkrachten die schulden hebben, en ze zijn bereid om in te zien dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn, dan gaan we daar aan werken.
Dat hoort niet direct bij ons echte werk, maar we praten dan met deurwaarders en schuldsaneerders. Schuldeisers en deurwaarders hebben hier ook belang bij; als bij een uitzendkracht volledig loonbeslag plaatsvindt, vertrekt hij vaak weer en moet de deurwaarder hem maar weer zien te vinden. Is het mogelijk om een redelijke regeling te treffen dan is iedereen geholpen. Onze uitzendkracht is van de mentale druk af over zijn financiële positie, de deurwaarder krijgt uiteindelijk zijn vordering betaald en wij hebben de relatie met onze uitzendkracht versterkt. Het is echt mooi om ze hier dan “anders” te zien binnenkomen en met meer zelfvertrouwen. Dit werkt door in hun hele leven.
Betrokkenheid en enthousiasme gepaard aan een hoge inzet en een geoliede organisatie.
Qua vacatures zitten wij vooral in het middensegment, we doen veel in de productie, techniek, verkoop, schoonmaak, administratie en bouw en het lukt ons nog steeds om aan de vraag te voldoen. Natuurlijk zoals gezegd komt er ook bij ons wel eens iemand niet opdagen, maar in dat geval zijn onze medewerkers wel 24 uur per dag (ook in de weekenden) beschikbaar om een snelle oplossing te realiseren.
De meeste klanten helpen we aan 2 tot 4 uitzendkrachten maar onze portefeuille bevat ook een paar grote bedrijven waar we meer dan 100 uitzendkrachten plaatsen. Het uitgangspunt blijft dat elke klant, of hij nu 1 of 100 uitzendkrachten inleent, bij ons even belangrijk is.
Kijk door schade en schande word je wijzer, natuurlijk heb ik fouten gemaakt in het verleden en zijn we door diepe dalen gegaan. Maar we hebben het altijd bestreden met oplossend vermogen en tomeloze inzet. Met vechten en doorzetten overwin je praktisch alles. Hoewel we in de 15 jaar van ons bestaan natuurlijk ook mindere tijden mee hebben gemaakt, heb ik er nooit over gedacht om het bedrijf te verkopen. Ik heb daar natuurlijk aanbiedingen voor gehad, maar dat is nooit een optie geweest. Als ik op mijn oude dag hier nog eens langs loop, wil ik dat er nog steeds BeterBaan boven de deur staat. En wie weet wil mijn zoon me later opvolgen, alhoewel die nu nog profvoetballer, zanger of professor wil worden en dat mag natuurlijk ook.
Voor nu is het genoeg om voldoening te hebben van een leuk team en een goede werksfeer.
BeterBaan Uitzendbureau
Keizersgracht 8 | Eindhoven
Mierloseweg 107 | Helmond
Orthenstraat 44 | 's-Hertogenbosch
Spoorlaan 316 | Tilburg
Frederiklaan 10a (West 1) | Eindhoven
T. 088 179 9999
W.www.BeterBaan.nl
E. werken@beterbaan.nl
Door De redactie
- door Jan Smeets
- 714 dagen geleden
Ik zou graag een PRIVE GESPREK willen hebben met jullie directeur SJEFF BRONNEBERH
.JAN SMEETS DONBOSCOHOF 29 6097GX HEEL
Reacties